Maskipakon loppu

Yhdeksän kuukautta tuli lähdettyä aina ulos maski kasvoilla. Yhdeksän kuukautta tuli laitettua meikkiä maksimissaan kymmenenä päivänä. Yhdeksän kuukauden ajan hengitin filtteröityä ilmaa ja peitin akneni maskiin. Olin ehkä jopa tyytyväinen. En erottuisi muista, kukaan ei näkisi punaisia finnejä naamassa. Kuinka helppoa.
 
Herkkutiskillä asioidessa työntekijä naureskeli ostaessani montaa sorttia herkkua, etteihän tuollainen määrä edes näy Rouvassa. Vastasin että kyllä näkyy, mutta kasvoissa. Työntekijä vastasi naureskellen, onneksi on maskit siis käytössä. Kuinka oikeassa hän olikaan! Maskit ovat olleet minulle tavallaan helpotus: hyvä syy olla laittamatta isoa määrää meikkiä kasvoille. Kuinka mukava on ollut illalla pestä kasvoja ilman sitä meikkikerrosta. Kuinka helppoa on ollut lähteä ulos ilman äkillistä stressiä meikkaamisesta. 

Maanantaista 21.6. Italiassa ei enää ole ollut maskipakkoa ulkona liikkuessa. Maski pitää kuitenkin olla mukana aina, jos tilanne sen vaatii: menet sisälle julkisiin tiloihin tai liikennevälineisiin, puistossa on liian lähellä toisia ihmisiä: maski on voitava laittaa kasvoille tilanteen niin vaatiessa. Mutta kävellessä ja ulkona ollessa sitä ei enää tarvitse.
 
Olen kuitenkin viikon ajan kulkenut maski kasvoilla. Minulla on ristiriitaiset fiilikset. En ole halunnut luopua siitä salakavalasta vapaudesta, jota maskit minulle soi. Minulla on rikollinen olo ilman sitä: saanko sakot? Mitä, kun joku tulee vastaan: käännänkö pään, vaihdanko puolta, olenko hengittämättä sen hetken? Ja kaikkein pahin, pitääkö minun taas laittaa pakkelia naamaan, että kasvoni ei olisi laikukkaan punaiset?

Pinnallista kakkaa, mutta nämä ajatukset ovat vieneet minulta paljon aikaa ja itsetuntoa. Tänään sen sitten tein Nannan aamulenkillä. Poistin maskin yhdeksän kuukauden jälkeen. Eikä ketään yksinkertaisesti kiinnostanut. Ei kukaan huomannut. Josko itsekin sen hiljalleen tajuaisi: ei ne näpyt minua määrittele. Minä määrittelen itseni. Olen sinnikäs, rehellinen, hyväsydäminen, reilu ja leikkimielinen realisti, joka on myös sosiaalinen introvertti. Ja jolla on Akne. Ei sen kummempaa.
 
Kesä on alkanut ja rajoitukset höllentyy. Millaiset fiilikset teillä on maskittomuudesta ja rajoitusten poistoista?


*** *** *** ***
Päivittelen myös pienempiä juttuja sekä Instagramissa että Facebookissa, joten rohkeasti vain tykkäämään ja seuraamaan! Sieltä löydät muun muassa paljon pieniä extrapostauksia ja ruoka-aiheisia juttuja!

Kommentit

Katsotuimmat