Tasa-arvo italiassa

Suomessa ja Italiassa on 19.3. juhlanpäivä: kun Suomessa juhlitaan tasa-arvoa, Italiassa juhlitaan Pyhää Giuseppea, kaikkien isien suojelijaa ja samalla Isänpäivää
 

Siinä missä Suomessa tasa-arvo on jo hyvällä mallilla, vaikka aina parantamisen varaa onkin muun muassa tasa-arvoisen palkkauksen saamiseen, on Italiassa vielä perheen päänä vahvasti miehet. Onkin ollut näiden vuosien saatossa hauska huomata, kuinka pienissä kuin suurissakin asioissa tasa-arvo kulkee täällä niin eri reittiä. 

Meidän perheessä tasa-arvo näkyy monissa asioissa. Meillä ei ole naisten- ja miesten hommia:
  • siinä missä mies tykkää hifistellä ja hankkia kaiken maailman WiFi-lamppuja (kyllä vain, tällaisiakin on nykymaailmassa!), minä tykkään availla tukkiutuneita lavuaarien ja suihkujen putkistoja. 
  • siinä missä minä rakastan maalata huonekaluja, seiniä ja fiksailla niitä pienillä jutuilla, mies tykkää pestä ikkunoita. 
  • siinä missä itse pumppaan ilmaa pyörän renkaisiin ja nostelen naapurilasten pyörien penkkejä sopivaksi, minun mies pyörii ympäri taloa imurin kanssa. 
  • meillä mies kokkaa päivälliset, ja minä jotenkin toisella kädellä hoidan lounaat. 
  • siinä missä minä tiskaan iltaisin tiskit, mieheni lukee joka ilta lapsille iltasadun samaan aikaan. 
Parisuhteen tasa-arvossa ei ole aina kyse miesten ja naisten töistä, vaan siitä että työt jaetaan yhdessä. Italiassa tasa-arvo ei tosiaan kulje yhtä sulavasti kuin meidän perheessä. Muuttaessamme tänne, kaikki sähkö-, kaasu- ja roskalaskut tuli tehdä mieheni nimellä, sillä itse en olisi saanut palvelua. Roskalupaa tehdessä jouduimme vuokranantajani kanssa jopa väärentämään lupalapun mieheni nimissä, että minä vaimona saan hoitaa näitä asioita. Vaikka asunto onkin kummankin nimissä vuokrattu. Hupasinta on, että jos joku meille noissa asioissa soittaa, heittää mieheni puhelimen minulle ja moneen paikkaan olemmekin antaneet minun puhelinnumeroni mieheni sijaan.

Muuttaessamme tänne, sovimme minun hoitavan kaikki asiointiin liittyvät asiat, jotta mieheni voi keskittyä opiskeluun täysillä. Vaikka itsekin olen alkanut opiskelemaan, on italian kielen taitoni vahvempi ja edelleen hoidan monien järkytykseksi perheemme asiat täällä.

Työelämästä täällä minulla ei ole kokemusta, mutta voisin kuvitella Italian kuuluvan edelleen niihin maihin, joissa on vahvemmin miesten ja naisten työt. Kuopuksen esikoulussa oli viime vuonna töissä mies heidän ryhmässään; syksyn tapaamispäivänä kaikkia nauratti, kuinka kyseinen mies oli saanut muiden ohella tittelin Dada Fabio, vaikka oikeaoppisesti hänen olisi kuulunut olla Dado Fabio.

Naapurit ovat puistelleet perjantaisin päätänsä, kun ovat ihmetelleet mitä mieheni oikein tekee kotona: imuroi! Eieieieiii, huutaa naapurien miehet! Romagnan alueella mies ei siivoa, se ei vaan käy! Naisten juttuja tuollaiset!

Mutta meilläpä käy! Hyvää tasa-arvon päivää kaikille ja hyvää Isänpäivää italialaisille, espanjalaisille ja portugalilaisille iseille!


*** *** *** ***
Päivittelen myös pienempiä juttuja sekä Instagramissa että Facebookissa, joten rohkeasti klikkaa linkkiä; tykkää ja seuraa! Löydät muun muassa paljon pieniä extrapostauksia! Lukemisen iloa!

Kommentit

Katsotuimmat